CH S*Leopardettes Neo Majestic 1* CACIB, 6* EX1, 6* BIV, 4* NOM, 1*BIS

Jag heter Anna och har tillsammans med min familj Neospride. Vi har en mindre uppfödning av bengalkatter i Katrineholm. Titta gärna in på vår hemsida www.neospride.se

söndag 4 september 2011

Qiwee blir kastrat

Ja som ni vet så blir det ju sällan som man tänkt sig... eller ja inte för mig i varje fall ;)) Men i det här fallet är det inga sjukdomar som härjat utan ett sunt beslut som vuxit fram under senare tid.
Det handlar om våran Qiwee aka fruktisen aka muppen... hon är en härlig katt som har förgyllt iaf Tuvas vardag helt otroligt. Men ni som mött henne på utställning vet ju om att hennes humör är sådär. Jag vill ju gärna kunna ställa ut och avla men just i det här fallet så är jag lite tveksam till om det verkligen är för hennes bästa eller mitt att ta en kull!

Som seriös uppfödare bör man kunna vara självkritisk och det försöker jag verkligen vara för jag har inte varken plats eller tid till att avla på annat än jag själv vill spara något efter. Qiwee är en otroligt doftkänslig böna som reagerar väldigt på om vi träffat andra djur eller när man kommer hem från utställning med någon av de andra katterna. Jag tror att hon kommer lugna sig som kastrat och kanske få möjligheten att leva utan andra fertila katter, för hon är en underbar tjej med en riktigt häftig look :))) Tror bara inte hon trivs som fertil själv. Hon är absolut inte elak mot någon utan mer gapig och osäker, vilket gör de andra katterna oroliga.

Jag har grämt mig mycket över det här men har i samråd med erfarna uppfödare fattat enligt mig det korrekta beslutet. Det blir ju genast lite svårare för mig som har så lite att jobba med, nu blir jag ju sittande med en enda avelshona... men en fantastisk sådan såklart ;)) Såklart tänker jag inte låta det här slå mig ur gängorna utan har planer, men de berättar jag om en annan gång när jag vet lite mer.

Qiwee

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar