CH S*Leopardettes Neo Majestic 1* CACIB, 6* EX1, 6* BIV, 4* NOM, 1*BIS

Jag heter Anna och har tillsammans med min familj Neospride. Vi har en mindre uppfödning av bengalkatter i Katrineholm. Titta gärna in på vår hemsida www.neospride.se

fredag 4 mars 2011

Pälsvård

Mina kissar har haft otroligt lättskötta pälsar och det var ju mycket därför jag valde bengalen (förutom att de är vackra, aktiva och helt beroendeframkallande ;) Men ojj så olika päls de kan ha (trots att Neo och Qisan har samma mamma). Jag har inte tvättat någon av dem, ja förutom Neo en gång med mitt eget schampo.... jag kan lugnt säga att det inte är något skitschampo utan Hårologi schampo som är dyrt som fan och otroligt bra. Jag tvättade tom hästen med det och jag kan säga att ingen blänkte som han ;)

Men för att återgå till det där med olika pälsar... Neo har en väldigt blank, glittrig päls som är lite ullig men inte direkt fluffig utan den ligger tätt efter kroppen. Han har däremot en tendens att fälla rätt mycket, särskilt om man jämför med tjejerna. Han är inte direkt fet i pälsen men den delar sig lite längst bak på ryggen vilket gör att jag blir tvungen att tvätta honom nu inför kommande utställning. Kan tillägga att det ska bli hemskt spännande med tanke på att det var bra länge sen han var i duschen...;) Jag äger inte ens något "kattschampoo" utan har beställt det nu, bättre sent än aldrig.

Qiwee har även hon otroligt glittrig päls. Den är riktigt skön och silkig att ta i och den har lite underull som gör att den blir lite mer fluffig. Inte så att den står ut för den ligger jättefint efter kroppen men den delar sig inte utan är "jämnt fördelad" på någon underligt sätt. Qisan skiljer sig från mängden lite grann. Hon har ju ingen ull.... hon har en tät slickad, kort, glittrig päls som iofs gör att hon ser väldigt smal ut, men också väldigt elegant, som att hon köpt en slimmad outfit på den absolut dyraste butiken. Det är lite fascinerande det här med pälsarna och det ska bli riktigt kul att se vad tjejerna lämnar efter sig i framtiden!

Alla bilderna är på Neo!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar