CH S*Leopardettes Neo Majestic 1* CACIB, 6* EX1, 6* BIV, 4* NOM, 1*BIS

Jag heter Anna och har tillsammans med min familj Neospride. Vi har en mindre uppfödning av bengalkatter i Katrineholm. Titta gärna in på vår hemsida www.neospride.se

onsdag 7 juli 2010

Sug på den... Uppfödare

Sitter och läser tidningen "Våra Katter" och fastnar i reportaget som handlar om FIP och hur vi måste lära oss att leva med det. Det kommer alltid att finnas vissa sjukdomar som inte går att bota och då vi äntligen finner ett bot eller vaccin så dyker det förmodligen upp någon ny sjukdom....

Det som stör mig är hur uppfödare verkar strunta i hur katterna drabbas eller åtminstone FÖRSÖKER minimera smittrisken. FIP är dödligt och vem vill att ens katt ska bli sjuk och behöva lida på det hemska sätt som min lilla Vienna gjorde. Som tur är så förstod jag fort att det låg galet till och sökte veterinär tidigt så hon slapp lida alldeles för länge.

Som det står i artikeln så ökar smittrisken när man har många och täta kullar och hur svårt kan det vara att förstå... det är ju fasiken självklart. Och vet man om att det finns katter i närmaste släkten som dött av FIP så BÖR man väl inte avla vidare på den avkomman???? Eller.....

Enligt vad jag vet så har man väl inte direkt kommit fram till hur pass ärftligt själva sjukdomen är men varför chansa när det finns så mycket bengaler som det redan gör. Och om man nu tvunget ska massproducera katter så sälj för guds skull inte till avel om det finns sjukdomar och andra defekter i bakomliggande led!!!

(Jag kan iofs säga att även om hon varit sällskapskatt hade jag blivit lika förtvivlat ledsen som jag blev nu).


Som "blivande" uppfödare har man planer och drömmar och min plan var att vi skulle haft en kull nu ungefär... men istället är jag en katt fattigare, har en hane som jag inte har någon hona till och många tusenlappar fattigare!!


(Min sista bild på Vienna innan vi åkte till veterinären sista gången, hon orkade knappt öppna ögonen och hon var så trött...så trött)
Jag kan rent och rakt säga att om jag någon gång skulle sälja en katt som råkar ut för FIP, HCM eller liknande så räkna med att jag ställer upp som uppfödare och tar mitt ansvar.

4 kommentarer:

  1. Jag håller med det är vårt ansvar som uppfödare att inte avla vidare på sjuka katter :( bra sagt Anna :) kram Päivi

    SvaraRadera
  2. Kul att det finns 1 av alla uppfödare som faktiskt håller med ;)) Jag vet nämligen hur många som läst det här inlägget...

    SvaraRadera
  3. R.I.P lilla hjärtat...

    Jag tror på upplysning och tjat! Okunskap är värsta boven i alla ärftliga sjukdomar. Och det eviga strutssyndromet såklart.
    Vore väldigt intressant om kunde få en av de insatta forskarna från U.C Davies hit att föreläas om FIP!

    SvaraRadera
  4. Jag tycker det är väldigt vettigt skrivet av dig. Det är hemskt att lilla Vienna och alla som älskade henne fick lida så i onödan. Jag förstår inte heller hur svårt det ska vara för folk att bara följa de riktlinjer som finns på hur vi kan förebygga fip. Som sagt, varför ta chansen? Dessa kattfabriker borde verkligen tänka om.

    SvaraRadera